Kerkbalans
Ik Geef Om Veelkleurigheid In Onze Parochie
Week in week uit kunnen de parochianen van onze St. Bonifatiusparochie vaststellen dat onze parochie een veelkleurige parochie is. Dankzij de aanwezigheid van ontzettend veel katholieken uit andere delen van de wereld is met name de Lichtboog geregeld tot de nok toe gevuld. Dat geeft iedereen een goed gevoel. Je geloof kunnen delen met mensen uit alle landen en werelddelen!
Ook zie je onze veelkleurigheid terug in onze werkgroepen en activiteiten. Onlangs was er weer een leuke en inspirerende ‘Kerstactiviteit’ van onze HKP-groepen tijdens het Feest van Driekoningen. En ook de voorbereiding op de 1e Communie en de vele huwelijken die voorbereid moeten worden duiden op een veelkleurige en actieve parochiegemeenschap in heel Almere. De St. Bonifatiusparochie leeft!
Gelukkig kunnen we ook spreken van inzet en toewijding om onze parochie ook financieel in goed vaarwater te houden. Want…
Dankzij uw bijdrage kan de Kerk voortbestaan!
Maar u weet als ik dit schrijf dan is er ook weer nood! lk heb het namelijk over een concrete nood in onze parochie. Want de St. Bonifatiusparochie heeft geld nodig. Onze kerken De Lichtboog en Goede Rede, de verwarming, verlichting, het personeel en de muziek – het kost allemaal geld. Kosten die gemaakt worden om de kerkdeuren open te houden en u en vele anderen welkom te heten. Daarom is er de actie Kerkbalans 2019.
‘Geef voor je kerk’.
Het jaar dat net begonnen is wordt voor ons een bijzonder spannend jaar. We hopen namelijk dat wij voor de zomer met de bouw van onze nieuwe kerk kunnen beginnen. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de juridische aspecten van het aannemingscontract met de bouwer die onze nieuwe kerk gaat bouwen. Wij houden u daarvan vanzelfsprekend op de hoogte!
Maar los van die bouwactiviteiten staan wij als parochie ook voor de uitdaging om ons normale huishoudboekje in evenwicht te houden. En afgaand op het stijgende wekelijkse kerkbezoek en op de stijgende collecteopbrengsten hebben wij ook geen reden tot klagen. Maar net als vorig jaar heeft het bisdom Haarlem-Amsterdam aangegeven dat wij als parochie op eigen benen moeten gaan staan. In de afgelopen decennia heeft het bisdom in feite een groot deel van de personeelskosten voor zijn rekening genomen. Vanaf nu worden wij in staat geacht om deze kosten zelf op te hoesten. En laten we eerlijk zijn: het is toch een erezaak voor een parochie om het eigen pastorale personeel te kunnen onderhouden!
Vandaar dus twee dingen. Om te beginnen wil ik u danken voor uw bijdrage in 2018, maar ik wil met dit schrijven ook een dringende oproep doen om een gift via de Actie Kerkbalans aan uw St. Bonifatiusparochie ook in 2019 te overwegen. Ik weet dat er tal van goede doelen bij u aan de deur kloppen, maar ik hoop dat u uw eigen parochiegemeenschap ook niet zult vergeten.
Vanzelfsprekend bepaalt u zelf wat u wilt geven. Ieder moet dat naar draagkracht doen. Ik hoop alleen dat de meer welvarenden in ons midden, en gelukkig zijn dat er dankzij de economische voorspoed weer meer dan een paar jaar geleden, een wat grotere bijdrage voor hun rekening willen nemen om zo de gezamenlijke lasten te kunnen dragen. Als iedere deelnemer aan de Actie Kerkbalans in onze parochie ten minste € 150,= of meer overmaakt of bijvoorbeeld 1% van uw netto-jaarinkomen zijn wij uit onze kosten. Hoe dan ook: wij zijn dankbaar voor iedere bijdrage. Hoe groot of klein die ook is!
Ook wil ik u graag wijzen op de mogelijkheid van een zogenaamde onderhandse schenking. U belooft dan door het invullen van een eenvoudig formulier gedurende vijf jaar een bepaald bedrag aan de parochie over te maken. Met het door ons ondertekende formulier heeft u dan een fiscaal voordeel zonder drempel. Afhankelijk van uw inkomen krijgt u dan tussen de 33% en 50% terug van uw gift aan de parochie! In het parochiecentrum liggen deze formulieren voor u klaar. Graag zien wij uw reactie tegemoet.
Met vriendelijke groet en onder dankzegging voor uw bijdrage.
Pastoor S.L. Koppers, St. Bonifatiusparochie Almere
Digitale collectie
Geld inzamelen
Door de maatregelen die door de coronacrisis zijn ingesteld, mist de parochie de inkomsten uit de collecties.
De kosten voor het beheer van de kerkcentra en de vergoedingen voor de predikanten lopen gewoon door.
U kunt de parochie financieel gezond houden door uw incassogeld over te maken op bankrekening via overschrijving:
NL98 RABO 0301 0477 82 t.n.v. RK Parochie St. Martinus o.v.v. incassokosten.
Bedankt hiervoor.
Pastoor Sandor Koppers
Collecte
QR-codes zijn alleen voor ING-bankgebruikers met een ING-app
Giften
Fondsenwerving interieur nieuwe kerk
Zoals in het openingsartikel van de speciale Kerkmare is vermeld, staan we met zijn allen voor de uitdaging om met elkaar als parochie € 100.000,- bijeen te krijgen!



De voorgaande actie van 2011 heeft meer dan € 120.000.- opgebracht.
Laten we duidelijk zijn: we hebben u nodig om straks te kunnen genieten van een fraaie inrichting.
Daarom doen we een beroep op u om weer mee te doen aan onze nieuwe € 250,- actie
Om onze opdracht te verwezenlijken hebben we in principe 400 deelnemers nodig die € 250,- schenken waardoor de € 100.000,- weer bereikt wordt.
De vorige keer lukte dat. Dit keer toch ook? Wanneer u voornemens bent tot een gift kunt u deze zelf overmaken op
IBAN: NL70 INGB 0005 5949 81, t.n.v. Fonds Kerkbouw R.K.Kerk Almere o.v.v bijdrage nieuwe kerk
Niet iedereen is in staat dit bedrag op te brengen. Dat hoeft ook niet perse.
Als de hoogte van het bedrag bezwaarlijk is, kunt u wellicht samen met anderen deze € 250,- bij elkaar leggen of het in twee of meer termijnen doen.
Schenking bij onderhandse akte
U kunt vanzelfsprekend ook weer gebruik maken van ‘schenking bij onderhandse akte’.
Een ‘schenking bij onderhandse akte’ is een periodieke vaste gift aan de kerk met een looptijd van minimaal vijf jaar, die u met de parochie schriftelijk vastlegt. Wat is het voordeel zo n schenking bij onderhandse akte?
De schenking is fiscaal zeer aantrekkelijk. Afhankelijk van uw inkomen kunt u een deel van uw gift van de belasting terugkrijgen. De bouw van de nieuwe kerk is door de belastingdienst als ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) erkend. Uw gift is daardoor aftrekbaar voor de belasting.
Bij tussentijds overlijden, faillissement of arbeidsongeschiktheid stopt de schenking.
Hoe kunt u meedoen aan de schenking bij onderhandse akte?
Via het Parochiekantoor is het benodigde formulier (volmacht voor schenking) af te halen of downloaden.
Dit formulier dient u in te vullen en in te leveren op het Parochiekantoor, Randstad 21-26, 1314 BM Almere. Desgewenst kunnen wij u het formulier ook toesturen. Na ondertekening ontvangt u van ons een bevestiging van uw toezegging.
Helpdesk voor verdere informatie?
Wij kunnen ons voorstellen dat deze informatie aanvullende vragen oproep. U kunt hiervoor iedere dinsdag van 10.00 uur tot 11.30 uur telefonisch contact opnemen met de heer R. Goedbloed, te bereiken via nummer 036-5336200.
U doet toch ook mee?
Wij geloven er vast in dat het nu weer lukt…
U ook weer?
Periodiek schenken
Periodiek schenken aan de Kerk. De fiscus betaalt mee.
Een schenking via een periodieke gift is een bijzondere manier om het werk van de Kerk financieel te steunen. Een aantrekkelijke vorm van financieel bijdragen aan de kerk, omdat de fiscus dan flink meebetaalt. Vanaf 2014 kunt u een periodieke gift aan de kerk vastleggen in een schriftelijke overeenkomst tussen u en de kerk. U hoeft hiervoor dus niet naar de notaris!
Voordelen van een periodieke gift
Bij een eenmalige gift hanteert de belastingdienst voor wat betreft de aftrekbaarheid een drempel van 1% van uw bruto inkomen. Giften met een bedrag lager dan deze 1% zijn niet aftrekbaar. Bij giften met een hoger bedrag geldt 1% van uw bruto inkomen als drempel.
Bij een periodieke gift geldt deze drempel niet. Als u in een overeenkomst vastlegt, dat u de kerk minimaal vijf jaar een vaste financiële bijdrage wilt geven, dan kunt u elke euro die u aan de kerk geeft volledig aftrekken van de inkomstenbelasting. De hoogte van uw gift is daarbij niet van belang.
Voorwaarden periodieke schenking
Aan een periodieke schenking zijn de volgende voorwaarden verbonden:
1. U verbindt zich om tenminste 5 jaar lang jaarlijks een vast bedrag aan de kerk te schenken.
2. De schenking moet worden vastgelegd in een schriftelijke overeenkomst.
Ga naar de uitleg en download formulieren.
Periodieke gift / Kerkbijdrage
Voorwaarden voor het aftrekken van periodieke giften bij uw belastingaangifte.
Uw gift is een periodieke gift als:
- u de gift hebt laten vastleggen
- u regelmatig (minstens 1 keer per jaar) bedragen overmaakt naar de ANBI of vereniging die in de notariële akte (of schriftelijke overeenkomst) wordt genoemd
- deze bedragen steeds even hoog zijn
- u deze bedragen minimaal 5 jaar achter elkaar overmaakt naar dezelfde instelling of vereniging
De gift stopt uiterlijk bij uw overlijden. - de ANBI of vereniging u geen tegenprestatie levert voor de gift
Als uw periodieke gift voldoet aan deze voorwaarden, kunt u die aftrekken in uw aangifte inkomstenbelasting.
Een rekenvoorbeeld
Afhankelijk van de hoogte van uw inkomen ontvangt u een gedeelte van uw periodieke gift terug van de fiscus.
Bereken via de schenkservice wat úw voordeel is.
Invulformulier periodieke gift.
Gebruik het formulier ‘Periodieke gift in geld‘ als u minimaal 5 jaar lang een gift in geld wilt doen aan onze kerk.
Het formulier bevat een gedeelte voor u en een gedeelte voor de ontvangende instelling.
Als alles is ingevuld, kunt u deze overeenkomst voor uw eigen administratie bewaren.
Voor uw gemak bieden wij u dit formulier digitaal aan.
U kunt het formulier digitaal invullen. Als u een kopie bewaart op uw computer, kunt u deze afdrukken, onderteken inscannen en naar de administratie sturen.
Mailadres: administratie@katholiekalmere.nl
De administratie bevestigt de ontvangst van het formulier waarmee de overeenkomst tot stand wordt gebracht.
Let op!
U hoeft dit formulier niet naar de belastingdienst te sturen. Dit formulier is voor uzelf en het goede doel aan wie u de gift doet.
U moet de overeenkomst wel goed bewaren. De belastingdienst kan de aangifte controleren en om deze schriftelijke overeenkomst vragen.
Betalingsvolmacht
Wilt u dat uw periodieke gift in geld automatisch naar het goede doel wordt overgemaakt?
Dan kunt u het formulier ‘Betalingsvolmacht‘ downloaden, invullen, printen en van een handtekening voorzien. Het volledig ingevulde formulier kunt u inscannen en als email verzenden naar de administratie.
Mailadres: administratie@katholiekalmere.nl
Om problemen met lezen en invullen te voorkomen, vragen wij u de meest recente versie van Adobe Reader te gebruiken.
Deze kunt u gratis downloaden op http://get.adobe.com/nl/reader.
Vragen
Eventuele vragen kunt u mailen naar de penningmeester, of bellen naar de parochieadministratie tel 036-5336200
Machtigingsformulier
Voor automatische incasso is een machtigingsformulier nodig. U kunt het formulier hieronder downloaden en vervolgens invullen en van een handtekening voorzien. Het volledig ingevulde formulier kunt u inscannen en als email verzenden naar administratie@katholiekalmere.nl
Machtigingsformulier downloaden
Bij voorbaat dank voor uw medewerking
Collectezegels

Wist u, dat u aan collecten ook op andere wijze kunt bijdragen? De parochie geeft collectezegels uit. Bij de collectezegels zit een bewijs van betaling, zodat u uw bijdrage fiscaal kunt aftrekken. Voor deze giften geldt wel een drempelbedrag en een maximum. Het drempelbedrag is 1% van uw inkomen. Wat u, samen met andere giften, meer hebt betaald dan dit drempelbedrag, mag u aftrekken. Maar u mag niet meer aftrekken dan het maximum: 10% van uw inkomen. De collectezegels zijn verkrijgbaar in velletjes met een waarde van 10 x € 0,50 en 10 x € 1,20 en zijn te verkrijgen bij de parochie administratie. Zie hier voor de openingstijden van de administratie op Randstad.
ANBI – Algemeen Nut Beogende Instelling
De Sint Bonifatius Parochie is erkend als ANBI waardoor giften aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting.
De Sint Bonifatius Parochie valt onder een groepsbeschikking die is verkregen, overeenkomstig artikel 6.33 Wet Inkomstenbelasting, waarin wordt vastgesteld dat de Belastingdienst de Bisschoppenconferentie van de Rooms Katholieke Kerkprovincie te Utrecht alsmede haar zelfstandige onderdelen en lichamen met een algemeen nut beogende doelstelling die zich binnen de invloedsfeer van het kerkgenootschap bevinden, aanmerkt als een ANBI.
RSIN of fiscaalnummer
Voor de aangifte van de belasting is een RSIN/fiscaal-nummer nodig. Deze is voor de parochie 824748669.
Informatie in het kader van de publicatieplicht voor ANBI-instellingen treft u aan op de website van het RKCN.
Rekeningnummer.
Rabobank: NL91 RABO 0301 0089 14 of
ING-bank: NL85 INGB 0001 0377 48
t.n.v. penningmeester Sint Bonifatius parochie Almere Stad.
Hoe werkt het?
Een periodieke gift
U schenkt minimaal 5 jaar lang ieder jaar een vast bedrag (wel of niet in termijnen) aan een goed doel. U mag het jaarbedrag volledig van de belasting aftrekken mits u aan de volgende voorwaarden voldoet:
- De instelling dient de ANBI-status te hebben.
- Er wordt geen tegenprestatie tegenover gesteld door het doel.
- De periodieke gift wordt vastgelegd in een onderhandse overeenkomst tussen u en de ontvangende instelling.
- u maakt op regelmatige basis minstens 1x per jaar, minimaal 5 jaar lang, vaste bedragen over naar het goede doel.
- Met deze optie kunt u dus nog méér geven.
Wilt u gebruik maken van deze mogelijkheid, neem dan contact op met de penningmeester.
Een gewone gift
U schenkt een bedrag aan een goed doel en afhankelijk van de hoogte van de gift en uw inkomen is dit bedrag wel of niet aftrekbaar bij uw belastingaangifte. Voor de belastingaftrek gelden dan de volgende voorwaarden:
- De instelling dient de ANBI-status te hebben.
- het bedrag van de gift bedraagt meer dan 1%* van uw inkomen met een minimum van € 60,=* (drempelbedrag).
- Het verschil tussen de gift en het drempelbedrag is aftrekbaar tot een maximum van 10%* van uw inkomen.
Afhankelijk van het belastingtarief van uw aangifte, wordt een deel van de nettogift door de Belastingdienst terugbetaald. Voor nadere informatie omtrent uw inkomen, partnerinkomen, andere vormen van schenkingen etc. adviseren wij u contact op te nemen met de Belastingdienst.
Tot slot
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw bijdrage.